Miscellanea
Florin Toma
ARTMARK dezvăluie cine este Ciobănița.
Articol publicat în ediția Viața Românească 9-10 /2012
ARTMARK dezvăluie cine este Ciobănița. Am insistat în mod intenționat pe informația despre personajul din celebrul tablou al lui Nicolae Grigorescu. De ce? Vom răspunde la final... Ca înaintea fiecărui sezon, la Palatul Cesianu-Racoviță din Bucureşti (elegantul sediu al Companiei ARTMARK / ArtSociety – casă de licitație, galerii, pinacotecă, centru de conferințe, librărie, birou de evaluare, cafenea, magazin de artă etc.), s-a deschis expoziția cu piesele ce vor face obiectul sesiunii de licitație următoare. Licitația de Impresionism şi Postimpresionism, organizată la Ateneul Român, pe 25 septembrie (din păcate, aceste rânduri sunt scrise înainte de desfăşurarea licitației, astfel că rezultatele acesteia ne sunt necunoscute!), ce cuprinde peste 160 de opere, semnate de artişti precum: Francisc Şirato, Ion Țuculescu, Nicolae Dărăscu, Samuel Mutzner, Rudolf Schweitzer-Cumpăna şi alții, va avea drept cap de afiş un tandem devenit tradițional, atunci când vorbim de Impresionismul românesc în pictură: Nicolae Grigorescu şi Nicolae Tonitza. Acesta din urmă va figura cu patru lucrări, în vreme ce primul va scoate (e un fel de a spune!) la vânzare două opere excepționale: Ciobănița şi Peisaj de toamnă. Aşa cum spuneam, în istoria artei româneşti, Impresionismul a fost deseori asociat cu numele lui Grigorescu. Ieşirea din constrângerea spațială, părăsirea atelierului, dorința de a se lăsa năvălit de parfumul proaspăt al peisajului, un soi de panteism rezultat din contactul cu existența reală a lucrurilor din natură, cultul insistent al plein-air-ismului de sorginte barbizon-iană, impresiile emoționale surprinse sur le coup, lucrul la şevalet, preocuparea pentru tonurile precise, sub influența vibrațiilor luminii când netă, când filtrată, tehnica picturii în tuşe mărunte, alăturate, suprapuse sau în culori pure, neamestecate pe paletă, precum şi o libertate nemărturisită a planului de vedere (obținută prin ieşirea de sub orice servitute către mediul impus, mărginit!) – toate acestea sunt, indiscutabil, principalele elemente artistice care-l apropie de Grigorescu de curentul Impresionist. Tabloul Ciobănița (ulei pe pânză, 61x38 cm.) provine din cunoscuta colecție dr. Maria Avramescu şi are o valoare estimativă cuprinsă între 50.000 şi 100.000 de euro. Potrivit unor mărturisiri apărute în cercurile de apropiați şi prieteni ai familiei Grigorescu (printre care, şi acad. Constantin I. Istrati), se pare că personajul acestei lucrări este chiar soția artistului, Maria Danciu. Ea era un model preferat al lui Grigorescu, pe care acesta nu se sfia s-o deghizeze în haine de cioban, surprinzând-o ca atare, sur le motif. Ciobănița este pictată pe o pânză adusă din Franța, ce poartă ştampila fabricantului şi a vânzătorului de articole pentru pictură – Alexis Ottoz & Félix Voisinot – şi adresa magazinului (46, Notre Dame de Lorette), aflat în apropierea zonei în care artistul a avut atelierul mulți ani la rând. Fascinația pe care colecționarii o manifestă pentru seria de ciobani grigorescieni este legendară pe piața de artă, doi dintre aceştia – Ciobănaş cu turmă de oi (195.000 € la Licitația de Vară – 2012) şi, respectiv, Ciobănaş pe Valea Doftanei (250.000 € la Licitația de Impresionism Românesc, din septembrie 2011) – figurând în topul celor mai valoroase tablouri adjudecate în România. Şi acum, răspunsul la întrebarea din debut. Newsletter-ul oficial al ARTMARK este centrat (fireşte, nici nu se putea altfel!), pe informația despre Licitația de Impresionism şi Postimpresionism – 2012. Dar, recurgând la un cârlig retoric subliminal de atenție, în acest conținut a fost inserată – cu totul şi cu totul, să-i zicem, întâmplător – şi picanteria privind adevărata identitate a Ciobănaşului (altminteri, o remarcabilă astuție de PR!). Cercetând presa de a doua zi, am descoperit că, în covârşitoarea ei majoritate, preluase textul de la ARTMARK tale quale, recurgând la titluri pretins incendiare, cam de tabloid: Adevărata identitate a Ciobănaşului sau Cine se ascunde după Ciobănaş sau Femeia-travesti care l-a sedus pe Grigorescu... etc. etc. Prin urmare, bun piarul, meşteră presa!