Poezie
Felix Lupu

Poezii

Articol publicat în ediția Viața Românească 5-6 / 2013

 Chermeza gândacilor 
 
                          „– Ei, aş! Răspunde amicul Costică.” 
                                       I.L. Caragiale, Cam târziu ... 
 
Mi se pare de ieri dimineață că m-am ridicat 
pentru ultima oară de la terasă 
 
din cazarma prietenilor, cei ce suntem 
o masă pe un singur picior 
iar pe celelalte le ținem ridicate,  
o masă ruptă, de la popota terasei  
de apă şi carne, de lemne şi cuie,  
pictură în picătură
strop pe strop şi halcă peste halcă, 
o masă strânsă cu dinții 
 
aşa ne vine la toți 
hohotul amintirii voastre 
şi ne dă să-i bem apa umflată 
de oase subțiri, lama ei tăindu-ne carnea putredă 
 
hohotul atunci se-ntrupează, fără blândețe 
pe toată distanța pătimaşă. Lumina dublă 
 
la un capăt îşi ține respirația 
ea are în loc de coadă 
al doilea cap, asfixiat până seara. 
Întrucât ni se iartă scrâşnirea 
 
punem sare, strivim miezul nopții 
înmiresmate, încât se va smulge din ea 
cu marginea lumii 
venirea lui, prin care vedem  
deasupra deşertului:  
de fericire, îl bem. 
 
Răbdare numai să nu avem! 
Hohotul de la masă  
deodată s-a făcut auzit, 
a fost crescut acolo, ca oriunde sapi 
să dai de sfârşitul voios al omului,   
ființa noastră mai mică. 
 
Numai aşa se poate rupe, ca pe un lemn uscat 
întunericul, cu securea plânsului smuls 
spin în spin, geamăt cu geamăt! 
 
Şi totuşi de ce 
mi se pare că ieri dimineață m-am ridicat 
pentru ultima oară de la terasă?   
 
Aşa ne vine la toți în bot
hohotul casei,  
ne dă să-i bem apa umflată  
 
deschide-i gura, 
ea are în loc de coadă 
al doilea cap 
până seara. 
 
Te aud, oriunde sapi
dai de sfârşitul voios al gândacului,  
ființă gălăgioasă. 
 
Mi se pare de ieri dimineață că mă ridic 
pentru ultima oară 
de la terasă  
 
din cazarma prietenilor, cei ce suntem  
unui picior   
la egalitate: o masă 
 
pe lângă celelalte, îndoite   
la cocota terasei 
unde nimeni nu bea;  
apă şi carne, 
lemne şi cuie.   
 
 
***  
 
Canarului roşu îi dai voie să intre 
sau să plece când vrea,  
canarului cu colivia înăuntru,  
el crede că-i va rămâne ceva 
să lase şi altora 
 
dar niciunul dintre aceia 
nu se va pregăti mai bine decât tine  
 
aceasta-i o altă poveste 
pe care, desigur, o vom împături aici: 
un mic avion de hârtie   
va trece mai uşor printre gratii.  
 
 
*** 
 
Capul cu fruntea bombată 
a căzut de pe stâlp
 
trăsăturile feței cu fard
fir cu fir se desfac: iată   
îndepărtarea trupului de cap
 
stâlpul aşteaptă să-i vină capul
aşteaptă şi trupul
să se izbească de cap 
 
statuia piticului decapitată
nu vede stâlpul, nu-l urcă
şi fuge cu totul 
în altă parte. 
 
 
***
 
Fiecare e liber să-şi sape calea 
de când am început, am ajuns la brâu 
până seara voi ajunge la piept
 
la noapte capul va fi un spin  
pe o movilă închisă de pământ proaspăt 
 
vine un copil cu o lopățică
şi îngrijeşte capul 
îl va smulge 
pentru mămica lui.
 
Ea, fără să se cutremure
îl aşează în vaza de lut 
dimineața şi seara îi spală părul
iar noaptea, după ce-adoarme copilul
ia capul şi-l aşează pe perna ei
 
şi-i spune povestea aceasta.
 
 
Câinele lui berryman   
   
(şi al poetului ioan eugen suciu pop,  
petroniul terasei) 
                   
Cei care beau mult 
pot scrie puțin
eu scriu şi mai puțin
decât pot scrie 
cei care beau cel mai mult.
 
Aseară la terasă
ieri la terasă
probabil şi mâine 
la terasă 
 
ca unui câine
nu-mi pasă
şi nici că-mi va păsa vreodată 
 
cât pot să dau
din coadă. 
 
 
 
Eu şi mirel, dar mai ales el     
 
(hermeneia tes zographikes)   
 
Lumea este un mod de a umple o pagină 
iar pagina, un mod de-a rări lumea.  
 
Nod dur al lumii,  
aceasta se înfăşoară 
în grenul mare şi rar 
 
vopseaua când trece 
dacă o pui la fereastră
şi punctele de lumină răzbat
atunci pictura vine la ordin    
va fi ca o mamă, tătânelui ei.    
  
Tatălui nesupus, răsăritul şifonat!      
Dintr-o mamă ascetică, pe ascuns virgină 
părul cel nou, puber delirant pe obrazul rece;    
la fel, obraznic de bătrân învățat să adoarmă 
cu fața în jos: te miră,   
din el faci pensule subțiri, luminoase şi moi, deloc tăioase 
sau nici măcar atât!        
 
(Aşa ne spuneam, scărpinându-ne pe obraz:
aperturile şi noile transformări  
de gândaci, în nişte savanți neobişnuiți    
muşcând de la rădăcina pătratului 
rădăcina bărbii)  
 
Lumea e transparentă, când te uiți fără ochi 
de la orizont, înapoi   
 
printre firele aporetice, zicem:
pictez mai bine cu barba
şi mă țin strâns de coadă!
 
Prin cămaşa de sticlă a atelierului 
îi poți răzui o lumină de pe spate  
dacă nu te-a orbit.
 
Se înfăşoară în grenul mare şi rar 
vopseaua când trece prin ea 
dacă o iei din fereastră,  
iar punctele de lumină încă răzbat,  
atunci pictura e bună ca tatăl 
tuturor picturilor;      
 
aşa ne spuneam, scărpinându-ne-n bărbi: 
transformările şi interpretările   
ca pe nişte păduchi de barbă 
muşcând de la rădăcină  
tulpina cercului.    
 
Lumea aceasta e transparentă, când te uiți fără ochi 
la orizontul ei ras 
printre firele tot mai albe, zicem: 
pictez bine 
dar mă țin strâns!  
 
Pictura noastră e ca şi cum ai scărpina uşor 
pânza, până începe să râdă. 
Tot aşa, se în/negreşte  
pe margini sau pe pielea întinsă, la mijloc 
 
ai vrea să taci. 
Prin pielea de om, a casei 
vei primeni o lumină 
la spatele ei, nu te-a orbit. 
 
Prin pielea omului   
se poate vedea lumina    
la casa ei.