Miscellanea
I. Z.
20 de poeti români tradusi în Franta
Articol publicat în ediția Viața Românească 5 / 2009
În 15 martie, la Salonul de Carte din Paris, a fost prezentata o antologie de poezie româna contemporana, aparuta în numarul 3 (din decembrie 2008), al revistei Confluences poétiques, dupa ce aceluiasi eveniment i-a fost dedicata o lansare la Casa Poesiei din Paris, în februarie 2009. Aceasta noua iesire a poeziei române contemporane în Europa se datoreaza în buna parte tinerei poete Linda Maria Baros, care a tradus 17 autori, alti trei poeti fiind tradusi de Andrei Cadar. Dar iata si numele celor 20 de poeti români, în ordinea în care au intrat în antologia revistei Confluences poétiques, pe criteriul cronologic: Ileana Malancioiu, Angela Marinescu, Ana Blandiana, Serban Foarta, Paul Aretzu, Liviu Ioan Stoiciu, Nichita Danilov, Marian Draghici, Gabrel Chifu, Traian T. Cosovei, Marta Petreu, Ioan Es. Pop, Lucian Vasilescu, Mihail Galatanu, Simona Popescu, Dan Coman, Serban Axinte, Dan Sociu, Cosmin Perta, Claudiu Komartin. O evaluare de ansamblu asupra selectiei ne îngaduie sa observam ponderea promotiilor literare în optiunea antologatorilor: primii patru poeti apartin generatiei 60, urmatorii 7 sunt optzecisti, penultimii 4 apartin promotiei 90, ca remarcabila antologie sa se încheie cu 5 poeti douamiisti. Fie si la acest mod statistic vorbind, mesajul selectiei evidentiaza ideea, tot mai prezenta în dezbaterile publice, ca literatura româna are sanse sa se integreze în circuitul actual al valorilor în mod predilect prin creatiile sale de ultima ora, care favorizeaza o priza imediata cu sensibilitatea globalizata a omului de azi.
Pentru a oferi o imagine cât mai exacta asupra cadrului în care au iesit cei 20 de poeti români în circuitul european de expresie franceza, vom preciza ca din 304 pagini ale revistei Confluences poétiques, aparute cu sprijinul Institutului Cultural Român, 138 de pagini sunt dedicate poeziei românesti, suplimentate cu alte 20 de pagini de ilustratii cu lucrari ale unor artisti plastici români care au expus la Paris. Fiecare poet e prezent în antologie cu un grupaj de poeme reprezentative pentru arta sa poetica, între 5-7 pagini de revista, precedate de o foarte utila fisa bio-bibliografica. Într-o scurta introducere la antologie, poeta Linda Maria Baros precizeaza ca dificultatea selectiei i-a revenit în cea mai mare masura poetei Magda Cârneci, care face parte din Comitetul redactional al revistei Confluences poétiques, intentia acestui demers cultural fiind sa „dea seama de starea actuala a poeziei românesti, de bogatia si autenticitatea ei, de locul pe care-l ocupa între poeticile europene”. Antologia beneficiaza de un substantial Cuvânt înainte al poetei Magda Cârneci, care ofera cititorului de limba franceza o viziune exacta asupra transformarilor din poezia româna actuala, în tranzitia de la conditia sa infantilizata de regimul comunist la maturitatea sociala pe care o pretinde intrarea în arena unei libertati responsabile: actuala poezie româna are un ton direct si o sonoritate uneori brutala, care renunta aproape total la metafora si chiar la imagine, refuzând reflexivul si sublimarea emotionala pentru a priza un discurs fara menajamente, de-o sinceriate teribila si uneori teribilista. Poeta Magda Cârneci spera ca dialogul impulsivei noastre literaturi cu rafinata spiritualitate a liricii franceze predispune la imaginarea unei posibile sinteze între cele doua maniere atât de diferite de a trai poezia, cu miza pe o noua frumusete si plenitudine de a fi.
Tânara Linda Maria Baros, doctoranda la Sorbona, traducatoarea majoritatii poemelor intrate în antologie, a fost încununata cu Premiul Apollinaire, cea mai importanta distinctie poetica din Franta, pentru volumul de versuri La maison en lames de rasoir, aparut simultan în Franta si România (Casa din lame de ras, Editura Cartea Româneasca, 2006), care i-a deschis practic calea afirmarii internationale, fiind tradusa imediat în câteva limbi de circulatie si invitata la principalele festivaluri de poezie ale lumii. Pe lânga succesul pe care l-a cunoscut la vârsta sa tânara, Linda Maria Baros are marea calitate de a fi solidara cu scriitorii din tara, initiind la Paris, unde traieste, o serie de programe culturale de anvergura pentru promovarea literaturii române înafara granitelor. În acest sens, a initiat în martie 2005 Festivalul Primavara Poetilor/Le Printemps des Poetes, în colaborare cu Uniunea Scriitorilor, Asociatia Scriitorilor din Bucuresti si Institutul Cultural Francez, cu scopul „de-a reintroduce poezia româna în spatiul public, de a combate imobilismul si curentele de banalizare a literaturii”. În 2005, festivalul s-a desfasurat în opt orase din România, iar în 2008 s-a ajuns la 60 de orase. Pe durata festivalului, în fiecare dintre aceste orase au loc, in medie patru – cinci manifestari literare, lecturi poetice, concursuri si dezbateri, spectacole, expozitii (în Bucuresti, 50 de iesiri la public). (Z.I.)
Pentru a oferi o imagine cât mai exacta asupra cadrului în care au iesit cei 20 de poeti români în circuitul european de expresie franceza, vom preciza ca din 304 pagini ale revistei Confluences poétiques, aparute cu sprijinul Institutului Cultural Român, 138 de pagini sunt dedicate poeziei românesti, suplimentate cu alte 20 de pagini de ilustratii cu lucrari ale unor artisti plastici români care au expus la Paris. Fiecare poet e prezent în antologie cu un grupaj de poeme reprezentative pentru arta sa poetica, între 5-7 pagini de revista, precedate de o foarte utila fisa bio-bibliografica. Într-o scurta introducere la antologie, poeta Linda Maria Baros precizeaza ca dificultatea selectiei i-a revenit în cea mai mare masura poetei Magda Cârneci, care face parte din Comitetul redactional al revistei Confluences poétiques, intentia acestui demers cultural fiind sa „dea seama de starea actuala a poeziei românesti, de bogatia si autenticitatea ei, de locul pe care-l ocupa între poeticile europene”. Antologia beneficiaza de un substantial Cuvânt înainte al poetei Magda Cârneci, care ofera cititorului de limba franceza o viziune exacta asupra transformarilor din poezia româna actuala, în tranzitia de la conditia sa infantilizata de regimul comunist la maturitatea sociala pe care o pretinde intrarea în arena unei libertati responsabile: actuala poezie româna are un ton direct si o sonoritate uneori brutala, care renunta aproape total la metafora si chiar la imagine, refuzând reflexivul si sublimarea emotionala pentru a priza un discurs fara menajamente, de-o sinceriate teribila si uneori teribilista. Poeta Magda Cârneci spera ca dialogul impulsivei noastre literaturi cu rafinata spiritualitate a liricii franceze predispune la imaginarea unei posibile sinteze între cele doua maniere atât de diferite de a trai poezia, cu miza pe o noua frumusete si plenitudine de a fi.
Tânara Linda Maria Baros, doctoranda la Sorbona, traducatoarea majoritatii poemelor intrate în antologie, a fost încununata cu Premiul Apollinaire, cea mai importanta distinctie poetica din Franta, pentru volumul de versuri La maison en lames de rasoir, aparut simultan în Franta si România (Casa din lame de ras, Editura Cartea Româneasca, 2006), care i-a deschis practic calea afirmarii internationale, fiind tradusa imediat în câteva limbi de circulatie si invitata la principalele festivaluri de poezie ale lumii. Pe lânga succesul pe care l-a cunoscut la vârsta sa tânara, Linda Maria Baros are marea calitate de a fi solidara cu scriitorii din tara, initiind la Paris, unde traieste, o serie de programe culturale de anvergura pentru promovarea literaturii române înafara granitelor. În acest sens, a initiat în martie 2005 Festivalul Primavara Poetilor/Le Printemps des Poetes, în colaborare cu Uniunea Scriitorilor, Asociatia Scriitorilor din Bucuresti si Institutul Cultural Francez, cu scopul „de-a reintroduce poezia româna în spatiul public, de a combate imobilismul si curentele de banalizare a literaturii”. În 2005, festivalul s-a desfasurat în opt orase din România, iar în 2008 s-a ajuns la 60 de orase. Pe durata festivalului, în fiecare dintre aceste orase au loc, in medie patru – cinci manifestari literare, lecturi poetice, concursuri si dezbateri, spectacole, expozitii (în Bucuresti, 50 de iesiri la public). (Z.I.)