Miscellanea
Liviu Ioan Stoiciu

REVISTA PRESEI LITERARE

Articol publicat în ediția Viața Românească 5 / 2009

CUVÂNTUL 7. Serie noua, februarie 2009 (anul XX), redactor-sef Paul Cernat. „Despre intelectuali si polemici”, titlu mare. Alex Cistelecan, despre “autodesemnata elita inte­lectuala româneasca” si despre cum arata coloana vertebrala publica azi: „Povestirea legitimatoare sub care elita inte­lec­tuala româneasca si-a descris misiu­nea istorica si s-a autoreprezentat în fata publicului a fost lupta anticomunista. Cum însa aceasta lupta anticomunista nu avea la dispozitie niciun gest istoric pe care sa-l poata invoca în calitate de expresie proprie si fapt fondator, ea a îmbracat de la bun început o dimen­siune pur culturala. În ciuda tuturor recosmetizarilor, mitica rezistenta culturala nu a reusit în niciun fel sa umple acest gol istoric ba, dimpotriva, a accentuat înca si mai mult deschiderea exclusiv culturala a acestui front… Asa ceva nu mai poate continua. De aceea, pâna vine camionul cu Prozac, tin sa-i linistesc pe membrii elitei noastre intelectuale, asigu­rân­du-i de sustinerea noastra emotionala, a tuturor, inclusiv a domnului presedinte. Sunt sigur ca Traian Basescu va face înca o data dovada abilitatii sale, demonstrate deja în conlucrarea cu liberalii, si va guverna timp de patru ani cot la cot cu PSD-ul cu aerul ca acesta e ultimul lucru pe care ar vrea sa-l faca. Ceea ce le va permite înca o data intele­c­tualilor nostri sa ocupe aceleasi posturi si functii hipercentrale, ca si cum ar vorbi de pe niste pozitii de independenta nestirbita si margi­nalitate necompromisa, si sa înde­plineasca acelasi rol de legitimare a puterii si a statu quo-ului cu aerul eroic ca duc lupte subterane de disidenta anticomu­nista”. Apoi, Alexandru Matei, legat de „cele trei mari D-uri: Denigrarea, Demoni­zarea si, în final, Demolarea”, care descriu functionarea campaniilor antiinte­lec­tuali: „În douazeci de ani de libertate, n-am asistat la momentul în care vreun intelectual român public sa-si fi chestionat statutul si sa se fi îndoit de rolul pe care si-l aroga, de director de constiinta, desi ar fi avut ocazia s-o faca în repetate rânduri, cel putin din 1996 încoace. La intersectia dintre filozof, scrii­tor, om politic, functionar de stat si vedeta media, intelectualul roman nu si-a pus niciodata la îndoiala capacitatea la­tenta de a salva societatea româneasca, glo­bal, fara rest, si puterea de a distinge binele de rau”. Mai explicit, Florin Con­stan­tiniu, despre „polemicile dâm­bovi­tene” si politia gândirii, la zi: «În opinia mea, caracteristica polemicii din Rom~nia este deplasarea de la idee la persoana: nu se discuta punctul de vedere, ci omul care l-a sustinut. Desigur, în strategia polemicii – exista o astfel de strategie! – are loc o adevarata operatie de camuflaj: polemica se poarta în numele unei idei, dar obiectivul principal al atacului este persoana, o persoana care, de regula, trebuie lichidata… Un element perturbator în polemicile de la noi este coloratura politica data unei pozitii, un fel de reflex întârziat al perioadei staliniste. Sa ma explic: daca formulezi o critica la adresa Raportului Comisiei Tismaneanu, esti imediat suspectat sau denuntat ca nostalgic al comunismului, comunist etc. Eticheta – odata lipita – se desprinde greu, pentru ca o masina publicitara, bine pusa la punct în ceea ce priveste distribuirea elogiilor si criticilor, are grija sa aplice (ceea ce în artilerie se cheama) „ciocane de foc” nedoritilor critici. O adevarata politie a gândirii, mereu în alerta, sta de straja».


CULTURA 10 / 2009. Revista sapta­mânala, din 12 martie. Scrie redactorul sef Augustin Buzura: România? „O insula bi­zara, în care se glumeste, se muta mobilierul de ici-acolo, se schimba locul servitorilor de pe un palier pe altul si nimic mai mult. Suve­ranul e vesel, iar elita lui – de asta data, mas­culina si intelectuala! – s-a angajat, ia­ta, la propriu, într-un concurs de frumu­sete, care aminteste de cursele postrevolu­tionare de tra­ban­turi. E, de altfel, si singura idee care i-a trecut prin cap în aceste vre­muri de criza. Zadarnic am cânta Desteap­ta-te, ro­mâne! Caci de mult Imnul pare un text scris într-o limba pe care n-o mai înte­legem”. Ca vine sfârsitul lumii? Pe aceeasi pagina de revista, Alfred Bulai ne lamureste (conform bancului, de când cu criza): «Basescu apare si el în fata natiunii si, dupa ce acuza mogu­lii din presa ca au denaturat relatarile despre sfârsitul lumii, le cere românilor cum­patare, le spune ca pot sa bea si sa se distreze, dar sa nu uite sa vina la vot, pentru ca: „Dragi români, nu trebuie sa va speriati în legatura cu sfârsitul lumii. Noi mai avem destul timp. Noi suntem, fata de tarile dezvoltate intrate în criza, cu o suta de ani în urma”. Va dati seama? Mai avem o suta de ani… Nu mai stiu când am auzit prima data bancul acesta». Pe pagina urmatoare a revistei, tot la „Cultura politica” aflam ca sfârsitul lumii e anuntat de aparitia pasa­poar­telor biometrice în România. Bogdan Duca semneaza „Despre cipuri si antihrist”. Gluma, gluma, dar profetia din Apocalipsa e azi ca si înfaptuita. Ce spune Apocalipsa (13, 16-18): „16. Si ea (Fiara, Antihristul) îi sileste pe toti, pe cei mici si pe cei mari, si pe cei bogati si pe cei saraci, si pe cei slo­bozi si pe cei robi, ca sa-si puna semn pe m~­na lor cea dreapta sau pe frunte. 17. În­cât nimeni sa nu poata cumpara sau vinde, decât numai cel ce are semnul, adica numele Fiarei, sau numarul numelui Fiarei. 18. Aici este întelepciunea. Cine are pricepere, sa socoteasca numarul Fiarei; caci este numar de om. Si numarul ei este 666”… Hmmm!, comenteaza Bogdan Duca: «Similitudinea este una prea mare ca sa nu ne întrebam ce si cum… Sunt pasapoartele biometrice nu­ma­rul Fiarei? Mai mult ca sigur, nu. Sunt însa ele un pas spre numarul Fiarei? Foarte probabil ca da. De ce? Deoarece deja vor­bim de „încipui­re”. Începe sa se puna la mo­dul cel mai prac­tic problema codificarii elec­tronice a identitatii fiecarei per­soa­ne… Peste ani, când cipurile vor deveni o realita­te, însem­narea cu 666 nu va mai fi o vorba în vânt». E drept, sfântul sinod al Bisericii Ortodoxe Române „o trânteste cu autoritate ca, în definitiv, nimeni nu este obligat sa aiba pasaport, asa ca nu trebuie sa ne pani­cam”. Hmmm!, se cruceste iar Bogdan Du­ca: „Pentru un neavizat în ale teologiei, pa­sa­poarte biometrice ar fi sinonime cu sem­nul Fiarei. Dar aceasta nu înseamna ca ele nu sunt semne premergatoare… Ca o con­clu­zie: indiferent ce va fi cu aceste cipuri (si eu cred ca ele vor ajunge sa fie nu­marul Fiarei), viitorul suna intere­sant”…

TIMPUL 2 / 2009. Revista lunara. Nu se putea ca Gabriel Andreescu sa nu dezvolte în stil personal acest subiect, al „campaniei împotriva pasapoartelor cu cipuri biometrice (cu mize interne si internationale)”. În loc sa dezvolte problematica violarii identitatii individului si a controlului total (urmarire si localizare tip Big Brother) prin aceste cipuri (implantate deocamdata în acte si în „vite”), încalcându-se cu seninatate drepturile ele­men­tare ale omului, Gabriel An­dre­escu, pre­vizibil, ne asigura ca aveam de a face deja cu o „manifestare delirant-fundamen­talista or­to­doxa” a celor ce contesta „cipurile biome­trice”. Ba chiar el are si un scenariu: «Daca sapam în spatele acestei istorii, vom des­coperi lucruri fara îndoiala relevante. Sta­retul Iustin Pârvu (Nota LIS – fost puscarias politic, Iustin Pârvu e cel ce a iscat toata is­to­ria contestarii publice, subli­niind ca introducerea de cipuri biometrice e o masura „premergatoare pecetluirii cu numarul Fia­rei, 666”) fusese schimbat la începutul anu­lui 2006 de la conducerea manastirii Petru Voda, ctitorita de el, la cererea mitropo­litu­lui de atunci Daniel. Atitudinea mitro­politului pare sa fi avut legatura cu alegerea noului patriarh, ce urma sa aiba loc în 2007, în care principalii competitori erau mitropolitii Barto­lomeu Anania si Daniel al Moldovei. Or, spune site-ul Bisericii Orto­doxe Libere, staretul Iustin Pârvu fusese coleg de celula cu Bar­tolomeu Anania si parte a comunitatii mona­hale care-l consi­dera pe Daniel un ma­son»… Pe mine ma face sa râd, ce lega­tura are codul 666, con­testat în 2009, cu alegerea patriarhului din 2007? Iustin Pârvu a atras atentia, cu ones­titate, ca pur si simplu „în spatele acestui sistem de însemnare a oamenilor, de codare si stocare a datelor de identificare, se ascunde o întreaga dicta­tura”… Dar Gabriel Andreescu n-are timp de asemenea subti­li­tati, el ia peste picior si o enciclica a sino­du­lui Bisericii Ortodoxe Elene, care din 1997 poruncea: „Sub nici un motiv sa nu se aplice ca numar de cod numarul 666 în noul sistem al cartilor de identitate din tara noastra”… Îl las în plata Domnului pe Gabriel Andrees­cu (o plata ca oricare alta), probabil ca în urmatorul numar al Timpului va veni cu în­dreptari. Pe ultima pagina a revistei de fata, în cu totul alta ordine de idei, Liviu Antone­sei observa: «În principiu, cu aceasta carte (Istoria critica a lui N. Manolescu), epoca istoriilor integrale „de autor“ ale literaturii române, scrise din per­spectiva exclusiv estetica, s-a încheiat. Va trebui de acum sa ne apucam si noi de ceea ce culturile serioa­se practica de peste o jumatate de secol – de ela­bo­rarea sinte­zelor academice ade­va­rate, redactate de colective de spe­cia­listi în do­menii si epoci, în care literatura nu va mai fi „extrasa“ din context, ci va fi integrata în toate contextele necesare – general cultural, istoric, politic, international etc. De buna seama, vor mai exista critici si istorici lite­rari care se vor ambitiona la sinteze la fel de vaste dar, în opinia mea, va fi pura pierdere de vreme».

ORIZONT 2 / 2009. Revista lunara. Pre­sa noastra literara de la începutul acestui an a acordat spatii largi de comentare a Istoriei critice a litera­turii române de N. Mano­lescu. Ba chiar revista Arges 2 / 2009 citeaza pe larg din aceste comentarii, nu are rost sa reiau si eu, aici, aceasta înde­letnicire, desi e instructiva (si sunt sigur ca as alege alte citate). Ma multumesc doar cu ancheta re­vistei Orizont, „La ce bun o istorie a litera­turii române, azi” si nu retin decât opiniile a trei dintre participanti. Vasile Dan continua ideea lui Liviu Antonesei, citata mai sus: „Vremea unor astfel de istorii, scrise genial de un singur autor, a apus demult. Nostalgia lor se conserva doar în culturile provinciale, cum e, din nefericire, si cultura noastra. În Europa (în Occident), în literatura franceza, italiana, spaniola, germana, engleza, austriaca, ungara, ceha, slovaca, poloneza, nu se mai scriu, de vreo 50 de ani, asemenea istorii, istoria literaturii sub semnatura augusta a unui sigur autor ce se autopos­tuleaza predestinat unui aseme­nea mega­proiect, impecabil si fara gres în gusturi si ju­de­cati, cu o competenta egala, excelând pentru orice epoca, în orice gen literar sau autor”. Si continua: „Din nefe­ricire, dl Ni­co­lae Manolescu a rupt-o cu cri­tica literara dupa 1989. A cârmit-o ba spre politica (PAC, PNL), ba spre înalte atributii (comisii si comitii) univer­sitare si acade­mice, ba spre prese­dintia României, ba spre cea a Uniunii Scriitorilor, ba spre diplo­matie. Priza, contactul cu literatura vie, inevitabil s-au diminuat în ultimii 20 de ani. Acest lucru se vede, din nefericire, în Istoria critica a lite­raturii române”. Alta opinie, Gh. Mocuta, constient de posteritatea care tradeaza în timp opera literara: „Cred ca nerabdarea noastra de a intra în istoria literaturii e legitima pâna la un punct si rizibila dintr-un alt punct (de vedere), caci uitam repede de criterii si principii impera­tive pentru o astfel de între­prindere. Nu mai vorbim de nerab­darea tinerilor autori, de protestul celor frustrati, de idiosincraziile colegiale”. Iar Gheorghe Schwartz da vina pe subiectivi­tatea critica, pe care o contesta: «Cât de subiectiva este critica literara în general si „istoriile” în special o dovedeste modifica­rea permanenta a „ierarhiilor” pe par­cursul timpului: scriitori care ieri au pri­mit Premiul Nobel astazi pot fi total uitati; lucrari pe care elevii sunt obligati sa le stu­dieze azi, mâine nu mai pot fi gasite în ma­nuale; scriitori care apar acum în mai toate tabloidele, mâine s-ar putea sa nu mai aiba loc nici macar într-o nota de subsol… Când spiritul de gasca manipuleaza istoriile lite­rare – iar acum lucrul acesta a devenit regula –, atunci nu mai rezista nici alibiul subiectivitatii».

SCRISUL ROMÂNESC 2 / 2009. Revista lunara, serie noua (anul VII), redactor-sef Florea Firan. Interviu cu Nicolae Manolescu. Întrebat (de Cristian Nedelcu): „Cea mai contro­versata parte a cartii Dum­nea­voastra (Istoria critica…) priveste lite­ratura contemporana. În momentul în care ati scris-o va asteptati la un asemenea val de comentarii? V-a fost teama de ele?”, Nicolae Manolescu raspunde: „Sigur ca ma asteptam. Am facut 32 de ani cronica lite­rara si am avut parte de reactiile astea sapta­­mânal. Frica, nu. De ce sa-mi fie frica? Era de asteptat ca, în primul rând scriitorii sa citeasca ce am scris despre ei. Daca sunt, sa se supere ca sunt, daca nu sunt sa se supere ca nu sunt, daca sunt si sunt de bine sa se supere ca si altii sunt de bine… Asta face parte din viata literara. Nu pot fi toti multumiti. Nici nu am vrut asta”. Retin, apoi, surprins, din urmatorul raspuns al lui Nicolae Manolescu ca: „Literatura exilului nu este interesanta”... (L.I.S.)