Miscellanea
I. Z.
VIAȚA CA OPERĂ DE ARTĂ
Articol publicat în ediția Viața Românească 10 / 2009
Am auzit şi citit că Dan Mircea Cipariu intenționează să-şi depună o candidatură „revoluționară” la preşedinția USR. Cred că face o greşală la care-l poate împinge doar demonul pierzaniei. Dan Mircea Cipariu este inițiatorul unor proiecte de mare anvergură şi vizibilitate, Trenul Regal, Bucureştiul în 27 de poeți, Maratonul de poezie şi jazz, de la Teatrul de Operetă, iar acum, al experimentului = Instalația de cArte 4x4, dintre 27 iulie – 4 august, cu finalizare în expoziția atelierului de creație de la Palatul Mogoşoaia, din 6 septembrie, 2009. Unui poet eruptiv ca Dan Mircea Cipariu, ale cărui volume de versuri sunt veritabile spectacole audiovizuale, s-ar cuveni să-i fie de-ajuns harul creativității multiple, inclusiv manageriale, puterea de sus ce i s-a dăruit şi să nu mai aibă nevoie şi de puterea de jos, administrativ-sindicală. Un asemenea om, care gâlgâie continuu de poezie, idei şi proiecte, n-ar fi bine să candideze la nici o funcție publică, la Guvern, Parlament, Preşedinție, nici măcar la ONU sau Asociația de locatari a blocului său din Vatra Luminoasă, pentru că el însuşi este o instituție, care începe să fie tot mai vizibilă, pe numele de firmă Dan Mircea Cipariu. N-ar trebui decât să fie conştient de impactul public al brandului DMC şi să-şi vadă de ale sale, cele multe şi spectaculoase, înainte de-a se împovăra sufocant şi contraproductiv cu ale multor altora, întotdeauna nemulțumiți şi revendicativi. Dar, în sfârşit, fiecare este liberul arbitru al propriului destin. Conform ultimului proiect pus la cale şi finalizat de Cipariu, patru artişti vizuali s-au întâlnit cu patru poeți, într-un atelier de creație, girat de Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti şi Asociația Euro Culturart, şi au conclucrat la ideea unei expoziții de cărți-obiect, într-un spațiu pitoresc şi generos în sugestii istorice, care mai păstrează amintirile aureolate deja de legendă ale celor ce-au trecut pe acolo, în anii de dinainte de 1989, Marin Preda, Petre Stoica, Nichita Stănescu, Mircea Dinescu, Cezar Ivănescu ş.a. Ideea „casei de creație” de la Mogoşoaia a fost relansată, astfel, prin acest prim proiect, în care s-au implicat poeții Dan Mircea Cipariu, Andra Rotaru, Robert Şerban, Florina Zaharia, alături de artiştii vizuali Mihai Zgondoiu, Francisc Chiuariu, Simona Vilău şi Marian Dobre, din Bucureşti şi din alte diverse localități ale țării. Simona Vilău, de exemplu, a optat pentru un poem al lui Robert Şerban, care i-a sugerat opt lucrări pictopoematice, ale unei cărți-obiect cu filele afişate pe un perete. Francisc Chiuariu a colaborat cu Florina Zaharia în realizarea unor artefacte numite Cartea pietrei, Cartea trupului, Cartea interioară (aceasta are ca pagini câteva oglinzi scrise cu versuri, printre cuvintele cărora îți poți vedea propriul chip, inclus astfel în carte). Andra Rotaru a colaborat cu Marian Dobre la Cartea tablou, Cartea targă, Cartea cavou, Cartea insectar, în timp ce Mihai Zgondoiu a conlucrat cu Mircea Cipariu la realizarea unui paşaport excentric, extrem de pitoresc şi visător, Visa Poems, pornind chiar de la obiectul unui act oficial, cu vize şi ştampile, ale cărui pagini au fost desenate şi înțesate cu poeme, pe teme semnificative: Bursa europeană, Piața Comună, Exit, Acord european, Euro target etc. O serie de happening-uri, unele filmate, au completat experimentul: e vorba de ultimele 56 de țigle originale din acoperişul vechi al Palatului Mogoşoaia, descoperite de artişti şi desenate cu litere, din care s-au improvizat versuri mozaicate pe gazonul muzeului brâncovenesc, sau s-a vopsit în roz capul statuii lui Lenin, glorios abandonată din 89 încoace după un gard al pitoreştii incinte voievodale. La vernisajul expoziției comune, rezultatul experimentului a fost prefațat cu mult spirit şi ataşament de Doina Mândru şi Cornelia Maria Savu, dar şi de artiştii înşişi, care au vorbit şi au recitat. Dar dincolo de mizele explicite ale acțiunii, ca produs artistic anticonsumist, antiserializare, antirating, atelierul de creație de la Mogoşoaia pune în evidență tendința generală a artelor de azi de a ieşi din paginile unei cărți, din ramele unei expoziții, sau din sala de concert şi a se extinde în spațiul liber al interferenței reciproc avantajoase cu viața, transferând biograficului aura mitologizantă a artei iar gestului artistic, freamătul pulsatil-polifonic al vieții. Tocmai în acest sens, o viziune completă asupra experimentului de la Mogoşoaia este oferită de spațiul online la adresa: www.4x4projet.blogspot.com, care include fotografii, filme, rezumate de presă, un jurnal ținut la zi de Andra Rotaru şi toate textele poetice scrise în timpul celor zece zile de conviețuire sporitoare a Cuvântului cu Imaginea, în mariajul ideal dintre viață şi artă. (Z.I.)