Miscellanea
Florin Toma
ARTSMART NR. 9
Articol publicat în ediția Viața Românească 1-2 / 2011
ArtSmart nr.9. A apărut primul număr din acest an al prestigioasei reviste de artă ArtSmart. Inaugurată, lansată, pornită – sau cum să-i mai spunem – în luna mai a anului trecut (mai degrabă, postată, fiindcă circulă doar în mediul virtual!), publicația s-a impus deja ca un etalon de eleganță grafică şi inteligență editorială, pe piața artelor din România. Reprezentând atât oferta de interfață a Casei de Licitații Artmark, cât şi un instrumentar de acces la informațiile din regim de excelență în domeniul artelor – subtitlul este revelator: Fine Arts&Lifestyle – revista îşi centrează acest număr în jurul evenimentului lunii ianuarie, pe care Artmark îl organizează: prima licitație a anului. Căreia, şi ei, ca şi celorlalte de până acum, i se aplică aceeaşi utilă şi, în acelaşi timp, originală circumscriere tematică, precedată, ca de obicei, de o expoziție recuperativă a câmpului semantic respectiv din patrimoniul național. Deschiderea pieței româneşti de grafică şi proiectul de recuperare a marilor pictorițe din România interbelică – iată cele două proiecte de acțiune în care se implică Artmark, în prima lună a acestui an. Şi pe care le numeşte Licitația Doamnelor Artelor Frumoase Româneşti şi Licitația de Alb&Negru. Cât priveşte latura jurnalistică, informațiile publicate sunt pe măsura pretențiilor de competență şi acuratețe cu care ne-a obişnuit deja ArtSmart, prin intermediul cărora suntem la curent cu cele mai selecte informații din spațiul național sau internațional. Dintre ele, nu putem să nu amintim că: în licitația Sotheby’s din luna ianuarie, piesa centrală a fost lucrarea lui Tizian, Sacra Conversazione, una dintre puținele compoziții cu mai multe personaje ale Marelui Venețian; sau că la Casa de licitații Căluşarii din Oradea, piesa lui M.H. Maxy, Trei muzicieni, provenind dintr-o colecție privată elvețiană, a fost vândută pentru suma de 118.250 euro; ori că tablourile lui Sàndor Ziffer, figură proeminentă a Centrului artistic de la Baia-Mare şi unul dintre reprezentanții promoției de aur interbelică a avangardiştilor formați la Paris, a intrat puternic pe piața internațională; sau că, de Ziua Națională a Culturii Române, Centrul Art Society a organizat o masă rotundă privind expoziția Grupului celor 4 (Tonitza, Şirato, Dimitrescu, Han) şi dacă, la aproape 80 de ani de la constituirea acestuia, îşi mai menține interesul; ori că la Peleş a fost expusă o bogată colecție de vestimentație, broderii şi dantele din patrimoniul suveranelor de altădată. Astfel că, după lectura acestui nou număr din revista scoasă de Artmark, putem constata fără teama de a greşi că nu există nimic altceva interesant în viața artei româneşti, care să nu fie subiect abordat de ArtSmart!