Miscellanea
Florin Toma

Noaptea Institutelor Culturale

Articol publicat în ediția Viața Românească 7-8 / 2011

Ajunsă la a cincea ediție, această nouă „noapte culturală”, care a ținut de vineri, 25 iunie, până a doua zi, în zori, a cuprins în jur de 70 de evenimente desfăşurate în 11 locuri din Bucureşti. Noaptea Institutelor Culturale a fost organizată de 13 centre şi institute culturale, dintre care 12 reunite sub egida EUNIC Bucureşti (British Council, Centrul Ceh, Centrul Cultural al Republicii Ungare, Forumul Cultural Austriac, Institutul Cervantes, Institutul Cultural Român, Fundația Culturală Greacă, Institutul Francez, Institutul Goethe, Institutul Italian de Cultură „Vito Grasso”, Institutul Polonez – coordonatorul ediției din acest an, Delegația Valonă-Bruxelles), cărora li s-a adăugat, în premieră anul acesta, Centrul Cultural şi de Informare al Ambasadei Ucrainei. Pentru deplasarea între cele 11 centre în care au avut loc evenimentele acestei „nopți”, participanții – poate la fel de numeroşi ca şi cei de la „Noaptea Albă a Muzeelor” ori ai „Nopții Galeriilor de Artă” – au avut la dispoziție o cursă rapidă RATB care a circulat în intervalul 23.00-04.00, precum şi 100 de biciclete oferite de Asociația Green Revolution, închiriate gratuit din Parcul Tineretului. Fiecare centru sau institut cultural a avut programul său propriu, încercând pe cât a fost posibil să anime interesul pentru cultură al bucureştenilor, mai ales cei tineri. Astfel, de pildă, Institutul Cultural Român a alternat reprize de muzică („Restul e muzică...” – comentarii despre muzica clasică ale lui Dan Dediu, alături de invitații săi, virtuozii din Romanian Piano Trio, adică Alexandru Tomescu, Răzvan Suma şi Horia Mihail, care au exemplificat din triada clasicismului vienez: Mozart, Beethoven, Haydn sau muzică rebetiko, într-un concert oferit de Foteini Velesiotou, prin bunele oficii ale Fundației Culturale Greceşti) cu expoziție de fotografii cu şi despre ICR, trimise de prietenii de pe Facebook ai Institutului, cu spectacol de pantomimă („România. Închis pentru inventar” – conceput pentru proiectul Generația 89 şi care reprezintă viziunea tinerilor actori Eduard Adam, Dragoş Huluba şi Violeta Huluba asupra României comuniste), ori cu un regal cinematografic constituit de difuzarea a trei filme documentare de excepție, realizate în cadrul Festivalului Aristoteles Workshop sau o lectură publică din Jose Saramago. Înmulțiți acest program, ales la întâmplare, cu numărul centrelor şi institutelor culturale din Bucureşti şi veți avea imaginea generică a unei nopți în care expresiile culturii europene n-au dormit deloc, ci au ținut trează plăcerea bucureştenilor iubitori de arte.